Back to All Events

ᓴᕐᖀᒋᐊᓪᓚᓂᖅ: ᐸᑎᒃᑎᒐᓕᐅᕐᓂᖅ ᓄᓇᕕᒻᒥ (2014-2019) | Revival: Printmaking in Nunavik (2014-2019) | Résurgence : L’estampe au Nunavik (2014-2019)


  • Ottawa Art Gallery, Level 3 50 Mackenzie King Bridge Ottawa, ON K1N 0C5 Canada (map)

Ottawa Art Gallery, Level 3

Revival echoes the beginnings of stonecut printing in Puvirnituq in 1961, and bears witness to the recent resurgence of this art, made possible by Lyne Bastien and Maggie Napartuk through traveling workshops offered in communities across Nunavik since 2014. Puvirnituq prints were simple, unadorned depictions of animals and scenes belonging to traditional Inuit imagery. Now, sixty years later, Inuit artists continue to demonstrate a profound desire to keep their culture alive through their prints.

Some of these works take inspiration from legends about the intimate and vital relationship between Inuit and their territory. In some of them, the assuredness of the line evokes the same raw approach found in early Puvirnituq stonecut prints. Elsewhere, it is through delicate incisions and a detailed realism that this attachment to the land is expressed. Others display a fascination with the interpenetration of modernity and tradition. Indeed, several prints represent an artifact out of its usual context. The frontal and almost abstract representation of the subject takes up the entire pictorial space, producing the gripping effect of a cultural icon.

By consistently emphasizing their attachment to the land and how significant this connection is in preserving their culture, the artists of Revival give us a glimpse into the many wonders and challenges of the Inuit world. Placing as they do this relationship at the heart of their priorities, they remain concerned about the upheavals currently affecting their universe, as well as the entire planet. In this, we are all connected.

Galerie d'art d'Ottawa, niveau 3

Résurgence fait écho aux débuts de la gravure sur pierre à Puvirnituq, en 1961, et témoigne de la relance de cet art que Lyne Bastien et Maggie Napartuk ont rendu possible par des ateliers itinérants offerts dans plusieurs communautés du Nunavik depuis 2014. Les gravures de Puvirnituq évoquaient simplement et sans artifice des animaux et des scènes appartenant à l’imagerie traditionnelle inuit. Soixante ans plus tard, les artistes inuit continuent de témoigner, avec leurs estampes, d’un profond désir de garder vivante leur culture.

Certaines œuvres sont inspirées de légendes racontant la relation intime et vitale qui relie les Inuit à leur territoire. Parfois, l’assurance du trait reprend l’approche brute des premières gravures de Puvirnituq. Ailleurs, c’est par des incisions délicates et un réalisme détaillé que s’exprime cet attachement à la terre. D’autres manifestent plutôt un intérêt pour l’interpénétration de la modernité et de la tradition. Ainsi, plusieurs estampes montrent un artefact hors de son contexte usuel. La représentation frontale et quasi abstraite du sujet occupe alors tout l’espace pictural et produit l’effet saisissant d’une icône culturelle.

Les artistes de Résurgence nous exposent aux merveilles et aux défis du monde inuit en ramenant sans cesse à l’avant-plan l’importance de la relation avec le territoire dans la préservation de leur culture. Alors qu’ils placent celle-ci au coeur de leurs priorités, ils demeurent préoccupés par les bouleversements qui affectent actuellement leur univers et la planète tout entière. En cela, nous sommes tous liés.

Later Event: April 12
Art+ Spring Showcase