5. Jailcells, Record Vaults, & “Dungeon” \ Cellules de prison, coffres-forts pour archives, et « donjon ».
Club SAW presents and hosts a great number of groundbreaking, inclusive and care-focused events, such as the renowned music and arts festival series Pique. Club attendees sometimes stumble upon a surprising sight while venturing to the elevator and restrooms: three perfectly preserved jail cells dating back to the Courthouse era that are prominently positioned along the main hallway. These cells were used for temporary confinement before trials. One of these cells was transformed into an art installation during Winter Pique 2023 titled “Beyond Prettier Cages: Where are the Dreamers” by Lealem Abebe.
Hidden away in the less accessible areas of Level 0, a few of the original courthouse record vaults remain intact. These vaults, with their impenetrable steel doors, are reminiscent of the most secure bank vaults and bear the mark of Charles D. Edwards, a renowned vault and safe manufacturer from Montreal in the 1870s.
Additionally, Level 0 of Arts Court features a historic underground "dungeon." This fitting title echoes the area's eerie past, as Ontario's Minister of Reform Institutions, Allan Grossman, once described the Carleton County Gaol and other county prisons as "dark, dank dungeons."
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Le Club SAW présente et organise un grand nombre d'événements innovants, inclusifs et orientés vers les soins, tels que la série de festivals de musique et d'arts renommés Pique. Les visiteurs du club tombent parfois sur un spectacle surprenant lorsqu'ils se rendent à l'ascenseur et aux toilettes : trois cellules de prison parfaitement conservées datant de l'époque du palais de justice et placées bien en vue le long du couloir principal. Ces cellules étaient utilisées pour l'enfermement temporaire avant les procès. L'une de ces cellules a été transformée en installation artistique pendant Pique hiver 2023, sous le titre « Beyond Prettier Cages : Where are the Dreamers » par Lealem Abebe.
Cachées dans les zones les moins accessibles du niveau 0, quelques-unes des chambres fortes d'origine du palais de justice sont restées intactes. Ces chambres fortes, avec leurs portes en métal impénétrables, rappellent les chambres fortes des banques les plus sûres et portent la marque de Charles D. Edwards, un fabricant de chambres fortes et de coffres-forts renommé de Montréal dans les années 1870.
En outre, le niveau 0 de la Cour des Arts abrite un « donjon » souterrain historique. Ce titre approprié fait écho au passé sinistre de la région, puisque le ministre des Institutions de réforme de l'Ontario, Allan Grossman, a un jour décrit la Carleton County Gaol et d'autres prisons de comté comme des « donjons sombres et humides ».